Folketeatret: Hunden er rask

Anmeldelse skrevet af: Stella Mortensen, 16 år og gymnasieelev på Horsens Statsskole

Jeg indrømmer gerne, at jeg hverken er fan af skuespil eller fortællinger om 2. verdenskrig. Og alligevel formåede Pia Rosenbaums monolog at få mig til at klappe som en sindssyg. Hendes fortælling om en pige der voksede op i skyggen af Sovjetunionen var tryllebindende.

Det hele startede med en dramatisk forhørsteknik, meget a la det man ville se i en vild actionfilm, der virkede som en drøm til at fange publikums opmærksomhed. Med hendes mangfoldige og detaljeret beskrivelse af Sonjas opvækst og personlige oplevelser, kunne man praktisk talt føle at man, i de 85 minutter forestillingen varede, voksede med hende.

Man fulgte Sonja igennem hendes opvækst: hvordan hun oplevede skolen, hendes mors sygdom, da hendes far forlod familien, og, vigtigst af alt, hvordan KGB fulgte med i det hele. Vi fulgte også med i hendes kærlighedsliv, og i den hjerteknusende følelse af at miste ens barn. Vi var med hende, da hun oplevede det ’’paradis’’ Danmark var, og hvordan det var endelig at opleve en personlig frihed.

Med hjælp af en multifunktionel scene og en utrolig gennemtænkt lyssætning, var man fanget lige fra starten af.

Man kan nemt sige, at Rosenbaum indtog hele scenen. Der var ikke et sted på hele scenen, hun ikke var, om så det var imens hun fortalte, dansede eller sang med på adskillige af datidens top-hits. Hendes brug af scenen, med dens diverse billeder af Sovjetunionens propaganda, og de indbyggede borde og stole, sammen men den utrolige brug af lysets effekt.

Jeg var virkelig positivt overrasket over, hvor godt et stykke det var, og af længden af bifaldet som Rosenbaum fik, vil jeg sige, at jeg ikke var den eneste.