Dengang vi blev væk

Det Olske Orkester: Dengang vi blev væk

Anmeldelse skrevet af Karen-Marie Bomholt-Riis, gymnasieelev på Horsens Statsskole

En familie der går i opløsning. Alle børns værste mareridt. Forældrene skændes, og imens børnene bliver børnene glemt og overhørt. De prøver at forsvinde ind i deres egen verden, gemme hovedet under puden og håbe på det snart stopper. At de er en lykkelig familie igen.

Alene på gulvet sidder en dreng og leger med sit kronhjortelegetøj, mens publikum sætter sig hele vejen rundt om scenen, som er en plan over en lejlighed, malet op med hvid klæbetape. En pige kommer ind og sammen præsenterer de deres familie. En lykkelig familie, med både mor og far, og sammen er de lige er flyttet ind i en syvværelset lejlighed. De sover både længe om søndagen, går turer i dyrehaven og gør alt, hvad en lykkelig familie bør gøre. Alt dette ændres dog, da faderen møder en anden.

Søskendeparret Line og Thomas, spillet af Ditte Laumann og Morten Klode, må nu gennemleve en skilsmisse, som giver dem tunge byrder at bære. Med abstrakte danse og bevægelser, toner af både vild rock og klassisk musik samt et poetisk sprog, hvor forældrene bliver sammenlignet med alt fra lykkeassocierende metaforer som sommerfugle, til grufulde billeder af tomme øldåser og en ryg med ryggen vendt til, bliver historien om to børn, der prøvet at holde sammen på den familie, for hvem det ikke skulle lykkes at holde sammen, fortalt. Hele lykkelandet med far, mor og to børn i den fine nye lejlighed, der er tapet op med hvide klæbestrimler på scenen, går i opløsning. Alt imens faderen går sin vej og moderen går til i druk, bryder de bærende vægge omkring dem sammen, og det hvide tape, der ikke blot illustrerer deres hjem, men også deres håb, bliver trevlet op, strimmel for strimmel.

Forestillingen er dog samtidig fyldt med humor og barnelogik. For mens lillesøster insisterer på at se det positive i al ting, stiller storebroderen umulige spørgsmål, skræmmer sin søster fra vid og sans og lægger planer om, hvordan de to børn holder sammen på deres liv. De to børn må søge for at viceværten ikke opdager moderens drikkeri og hvert fald ikke holder i hånd med heksen, som er faderens nye kæreste. Dette fortsætter indtil mareridtet for alvor går op for storebroderen, og han kan ikke længere holde det ud. Moderen bliver indlagt på psykiatrisk afdeling, mens faderen bliver til den flygtende kronhjort, der, da han endelig fanger den, mister hovedet og bliver til en ansigtsløs og tom figur. Heldigvis er lillesøsteren der, og med sit positive sind, samler hun deres liv sammen om de små ligegyldige ting, livet nu engang er fyldt med, og som gør, at man lever videre selv i håbløse tider.

”Dengang vi blev væk" er en skilsmissehistorie set med børnenes øjne. Med fantastisk og meget levende skuespil samt illustrativ iscenesættelse, er stykket en fortælling om, hvor kraftig indflydelse på børn det har, når de havner midt i forældrenes konflikt. For selvom stykket er i børnehøjde, bliver det nu gjort forståeligt for selv voksne, hvor katastrofalt det kan være, når forældrene i deres eget egocentrede liv glemmer børnene, og lader dem bliver væk.