Dengang vi blev væk

Det Olske Orkester: Dengang vi blev væk

Anmeldelse skrevet af Olivia Randlev Poulsen, gymnasieelev på Horsens Statsskole

”Min mor er som sangen i min radio, og som de rene tallerkner på hylden, min far er som kronhjorten i dyrehaven”

Vi har alle en association som får os til at tænke på vores forældre, det kan være en bestemt duft eller en bestemt handling som bare forbinder os med vores kære, disse associationer har børnene Thomas og Line også, to børn hvis liv går fra orden til kaos, da deres ellers lykkelige forældre bliver skilt, her ser man også hvordan deres associationer ændres i takt med deres forældrenes forfald.

”Min mor er som de beskidte tallerkner i vasken, og min far er som en ryg der står med ryggen til.”

På en stor måtte hvor der er optegnet en grundplan for en lejlighed, i rent Hammerslags ånd, vil der de næste 75 minutter udspille sig et drama uden lige, hvor 4 veltrænede skuespillere vil guide os fra A til B, tage os gennem det lykkelige, det kontrolleret, det kaotiske, det poetiske, det groteske og det ulykkelige.

Vi kender alle nogen der har skilte forældre, eller måske har vi selv skilte forældre. Det er noget der bliver mere og mere hyppigt i vores hverdag. Dette lidt uhåndgribelige, men genkendelige, koncept bliver der ikke lagt fingrene i mellem, når hovedkarakteren Thomas og Line bliver konfronteret med da de står overfor deres forældres skilsmisse, i forestillingen ”Dengang vi blev væk”. Denne konfrontation med konflikterne og følelserne gør at begrebet ”skilsmisse”, både kommer i børnehøjde, men samtidig gør stor indtryk på de voksne teater gængerne. Man bliver opslugt af denne historie som både fører os gennem det realistiske, hvor vi befinder os i familiens lejelighed, men også den mere stilistiske, hvor dansen erstatter ordnerne og det drømmende univers bliver etableret.

Den ellers simple scenografi er med til at indikere familiens forfald, hvor lejeligheden langsomt opløses. Det er en af faktorerne der er med til at illustrere det meget uhåndgribelige koncept ”skilsmisse”.

Jeg må ærligt indrømme at forestillingen ramte mig, man bliver suget tilbage til sin barndom, det lykkes skuespillerne at skabe en sympati hos publikum, man kan sætte sig i Thomas og Lines sted, trods de lidt overdrevne og til tider irriterende karaktere, kun man ikke gøre andet end at hengive sig til forestillingen og det univers skuespillerne kontrolleret skabte.