Dansk Rakkerpak: Psycho - Street Cut (Foto: Søren Kløft)

Dansk Rakkerpak: Psycho Street Cut

Anmeldelse skrevet af: Frederik Kristensen og Christian Mikkelsen, gymnasieelever på Horsens Statsskole

Rådhustorvet sætter scene for Dansk Rakkerpaks forunderlige, næsten ordløse og ikke mindst utroligt komiske remake af skræklegenden Hitchcocks filmgyser ”Psycho”.

Vi stiller os godt til rette ved gadescenen på Rådhustorvet, og ser lidt skeptisk rundt. I programmet stod der en lavaldersgrænse på 6 år, hvilket bestemt heller ikke gør os mere trygge ved sagen, da vi er bange for at det nu er et teater for børn vi skal se.

Vores skepsis bliver dog hurtigt slået til jorden, da vi allerede må smågrine af den første skuespiller på scenen, der på pædagogisk vis forklarer os, hvordan nogle rekvisitter er blevet skiftet ud med ”mindre voldsomme” rekvisitter. Som vi for eksempel ser i den famøse mordscene i badet, da vores smukke blondine må lade livet efter utallige stik med en fisk.

Vi blev positivt overrasket over parodien på Hitchcocks klassiker fra 1960. Dansk Rakkerpak leverer en uovertruffen falde-på-røven-humor, og vi bliver enige om, det mest af alt minder os  gamle tegneserier vi så som drenge. Jeg må flere gange tage mig selv i at grine, over noget jeg måske normalt ville have fundet for barnligt og fjoget til at grine af, men stemningen på Rådhustorvet er så god, at man ikke kan lade være med at rive sig med. Flere og flere publikummer støder til, teatergruppen er nu omringet og med den fantastiske live musik og de tegneserieagtige lydeffekter når gruppen ud til alle med deres parodiske plot. Store som små.

Skulle vi sætte en lille finger på noget, ville det nok være lavaldersgrænsen. Godt nok rammer Dansk Rakkerpak et bredt aldersspænd i målgruppen, men som seksårig, er det nok ikke så meget af den meget amerikanske gyserfilmverden, hvilken kan gøre det svært at følge med i denne parodi. Men da vi unge drenge har slubret den amerikanske kultur i os, finder vi denne gyserkomedie utrolig sjov.

Alt i alt en god og sjov oplevelse. ”PSYCHO - STREET CUT” kan derfor varmt anbefales af os.