MishMash: Romeo & Juliet (Foto: Anders Kron)

MishMash: Romeo & Juliet

Anmeldelse skrevet af: Caroline Kvium, gymnasieelev på Horsens Statsskole

Min første tanke, da skuespillerne går på gulvet er: ”Er jeg gået forkert?” Trods min manglende erfaring for, hvad jeg skal ind at se, ved jeg dog, at jeg skal ind at se en nyfortolket Romeo og Julie.

Foran mig står der fire mennesker. To kvinder, to mænd. Alle iført sort og hvidt tøj. Skuespillerne starter fortællingen med at være explicitfortællere, hvor de fortæller historien om Romeo og Julie på en meget alternativ måde. De har ingen rekvisitter med, og det eneste de bruger under hele forestillingen er kroppen –Både til musik og som rekvisit. Den klassiske kærlighedsfortælling får hurtigt en anderledes drejning, da fortællingen bliver fortalt udefra med både sjov, spænding, gråd og drama. Det ene øjeblik sidder man på grådens rand og det næste øjeblik griner man så tårerene de triller.

Historien bliver hurtigt gået igennem, og det er som om, at selve historien ikke fylder ligeså meget som kommentarerne og fortællernes diskussioner. Hvis man kender historien og har set den før ved man allerede fra starten af stykket, at Romeo og Julie dør, men da fortællerne hele tiden gennem forestillingen diskutere om, hvor vidt der skal være død med i historien eller ej, bliver vi dog meget i tvivl. MEN der er vel intet drama uden dødsfald?

Midt inden i stykket sker der en uventet drejning. Romeo bliver forvist fra landet for at have dræbt en mand. Dette spændingsopbyggende point of no return, gør seeren forvirret, og man ved lige pludselig intet om, hvad der vil ske, og spændingen er nu intens. Hvordan finder de sammen igen?

Her kommer fortællerne nu igen og giver seerne håb om en god slutning, men som historien nu kommer længere og længere væk fra Shakespeares originale fortælling, kommer der igen en lille rød sløjfe om fortællingen. Julie tager noget, så hun falder i en dyb søvn, og alle tror hun er død. Romeo finder ud af det og får fat i den berømte giftflaske for at følge efter Julie i døden. Spændingen er nu på sit højeste, og vi oplever nu Romeos indre kamp, om hvor vidt han skal følge med hende eller ej.

Fortællingen er en spektakulær fortælling som både forvirrer os, rører os og får os til at grine. Den alternative måde at fortælle historien på gør den ekstra interessant, men det taber også noget af publikum, da alle ikke er til det lidt mere abstrakte teater.

Ærligt var jeg ikke ret vild med forestillingen, før jeg begyndte at skrive den her anmeldelse, men anmeldelsen fik mig til at genopleve hele forestillingen, og der var virkelig fed stemning i salen under det hele, og virkemidlerne var fantastiske. Derfor vil jeg vil give forestillingen 6 ud af 10 stjerner, da den ikke helt kan måle sig med det rigtige drama. Jeg mangler noget seriøsitet, der kan få os til at leve os mere ind i historien. De smadrer nogle gange de sørgelige elemeter i forestillingen ved at gøre grin af dem, og det kommer let til at føles som en parodi, vi ser. Jeg giver dog et stort plus for kreativitet, naturlig spillestil og skuespillerenes kropslige forståelse. Overordnet en vellykket forestilling med masser af sjov, originalitet og spænding til slutningen. Masser af struktur, fantastisk fremførelse og saftige virkemidler så som pauser, gør forestillingen til en unik oplevelse, og en stor anbefaling herfra, hvis man er til det lidt mere abstrakte teater.