MishMash: Romeo & Juliet (Foto: Anders Kron)

MishMash: Romeo & Juliet

Anmeldelse skrevet af: Louise, gymnasieelev på Horsens Statsskole

Teaterforestillingen hedder ”Romeo og Juliet”, og den er 40 minutter lang. Alt skuespillerne skal bruge for at lave forestillingen er et 6x6 meter sceneareal.

Alle sidder helt stille og venter i spænding, mens de fire skuespillere står stille på scenen. Det er en meget atypisk start på en forestilling, da lyset ikke på noget tidspunkt bliver slukket. Det giver en effekt af, at skuespillerne ikke bruger andet end dem selv til at sætte dette stykke op. Skuespillerne laver en ganske kort introduktion til deres forestilling, der bygger på den meget kendte historie om Romeo og Julie skrevet af William Shakespeare. Forestillingen fortæller den velkendte historie. Skuespillerne bruger ikke rekvisitter, musik eller scenografi. Det eneste, de har med på scenen er dem selv. Bag dem er der kun en hvid væg. Forestillingen har en klar handling, men ind i mellem bliver denne handling brudt.

Handlingen bliver brudt af skuespillerne. De skifter fra deres roller i Romeo og Juliet til fire fortællere, der enten går i panik, skændes eller diskuterer et eller andet, der sker i stykket. Skuespillerne spiller meget overdrevet. De overdriver især deres panikanfald. Det går de, fordi de gerne vil blande noget humor ind i en ellers meget tragisk og romantisk historie. Udover at de ikke bruger rekvisitter, så har skuespillerne heller ikke noget musik med på scenen, eller det vil sige, de har ikke noget indspillet musik med. Fx til festen, hvor Romeo og Juliet mødes. Skuespillerne laver deres egen imponerende musik, og som om det ikke er imponerende nok i sig selv, så laver de også alle lydeffekterne selv. Skuespillerne kommer godt ud til publikum, og de skaber en god stemning, så når det bliver for tragisk, så bliver der lige smidt en joke ind, for at løfte stemningen.

Personligt synes jeg, stykket var helt igennem fantastisk, og jeg er helt vildt imponeret over, at man ved hjælp af fire mennesker, kan lave hele Romeo og Juliet, bevare hele historiens kerne, og oveni det smide en masse humor ind i en historie som den. Jeg er helt vildt imponeret over skuespillernes evner og den måde stykket var sat op på. Jeg elsker det! 6 ud af 6 stjerner fra mig.