Vestvolden: Taxafortællinger (Foto: Niels Jørgensen)

Teater Vestvolden: Taxafortællinger

Anmeldelse skrevet af: Mikkel S. Krainert , gymnasieelev på Horsens Statsskole

Spændende fortællinger om taxature

Skuespiller Zevik Perl kører i taxa når han ikke spiller roller. Mens han kører hører han mange historier, som han har reflekteret over. Han har samlet de bedste historier som han bruger 55 minutter på at fortælle om i hans helt egen forestilling som han har kaldt ”Taxafortællinger”.

Stykket blev spillet i et meget intimt lokale kun med plads til omkring 45 tilskuere og med spot på Zevik Perl. Zevik Perl havde stillet en projekter op, men brugte den kun 2 minutter i alt, til at vise billeder og dermed lave et ”Break” som han selv kaldte det. Det første før første historie, og det næste før næste historie. Stykket blev opført af Zevik Perl alene, og uden nogle effekter som musik o.l.
Zevik Perl brugte udelukkende stemme leje, kropssprog og ansigtsudtryk til at lave de forskellige typer som var med i hans fortællinger om hans taxature. Han startede med at fortælle om hans tur med 4 palæstinensiske unge fyre som skulle til Christiania og turen derhen. Han brugte mange gentagelser i denne fortælling for at få kaldenavne på plads og for at få på plads at han ikke ville have at de skulle vide at han var fra Israel. Da han skulle fortælle den næste historie fik publikum lov til at bestemme mellem 2 historier, den som handler om den gamle mand som tog ham ud på hans hidtil længste tur og den som handlede om den alkoholiserede gamle dame. Publikum valgte den om den gamle dame. Og Zevik begyndte lystigt at fortælle om dengang han skulle kører den gamle alkoholiserede dame til Møn.

Alt i alt et super spændende og anderledes stykke teater, meget modigt af Zevik Perl at bruge så få hjælpemidler og hverken musik eller rekvisitter. Personligt kunne jeg godt tænke mig at læse hans novellesamling ved samme navn som skuespillet, hvori der står flere spændende historier om hans liv som taxachauffør.