Opgang2 Turnéteater: Habibi (Foto: Ditte Chemnitz)

Opgang2 Turnéteater: Habibi

Anmeldelse skrevet af: Frederikke Adelheid Pedersen & Kristine Flindt Juul , gymnasieelever på Horsens Statsskole

Habibi, et stykke teater der vækker følelser, og tanker

På et gammelt fængsel, møder vi en mørklagt sal og 3 mennesker på en scene. Stykket går i gang. Her ses næsten ingen scenografi kun 2 mennesker i helt normalt hverdagstøj og en mand til at styre lyd og lys.

Forestillingen begynder med en fortælling om en gammel krigsveteran som befinder sig i en by, hvor han er meget ensom. Han hører uafbrudt råb, bomber og skyderier som foregår inde i hans hoved. Det stopper da han hører et pigekor, med “englen” Sarah, som synger så smukt. Igennem hele stykket følger man de 2 personer, krigsveteranen og englen Sarah, som hele tiden krydser hinandens veje. På et tidspunkt ender Sarah med ikke at kunne tale andet end arabisk. Hun føler sig ensom, udstødt, og ikke forstået.

Nok var der få skuespillere, ingen scenografi, og med kun en enkelt person til at styre elektronikken. Men elektronikken gjorde stykket komisk og fantastisk. Følelserne blev bragt i spil, i det der skulle sættes fokus på forskellige lyde osv. men stykket var alt i alt gennemført. Den første tanke der ramte, da man så den næsten tomme scene, var at det ville blive svært ved at følge med, og at det ville virke en smule sjusket. Det var bestemt ikke tilfældet. Man blev grebet af historien, og de dygtige skuespillere, som var helt fantastiske i deres mange forskellige roller. De formåede at vise handlinger og følelser ved hjælp af deres kropssprog og ord, uden rekvisitter eller kostumer. Stykket blev simpelthen båret af blot to skuespillere, og en teknik-mand, og det var helt igennem gennemført til punkt og prikke.

Habibi var en stor følelsesmæssig turbulens, den var både komisk og sørgelig. På trods af at det var svært at relatere sig til stykket, følte man sig alligevel grebet af den. Man kunne nærmest forstå Sarahs situation, dog ikke lige det med at tale et fremmedsprog, men det ikke at blive hørt eller forstået af sin omkreds. Habibi er et rigtig smukt stykke teater som klart er en oplevelse værd.