WunderVerk: Udsigter fra min bedstemors køkken (Foto: Henning Sjøstrøm)

WunderVerk: Udsigter fra min bedstemors køkken

Anmeldelse skrevet af: Tina og Kathrine, gymnasieelever på Horsens Statsskole

Forestillingen "Udsigter fra min bedstemors køkken" foregår i et privat køkken og varer cirka en time.

Tysk musik kører i radioen... Hyggesnak præget af sønderjysk dialekt samt duften af en god kop kaffe fylder lokalet. Lyden af klirrende tallerkener og kopper fylder den lejlighedsvise stilhed ud, når mundene fyldes med god kage eller varm, nybrygget kaffe.

Forestillingen starter ud med en velkomst, hvorefter skuespilleren fortæller om sin bedstemors hus og de forskellige funktioner deri. Vigtigst af alt fortæller hun om bedstemoderens køkken og udsigten derfra og ud til vejen.

Der tegnes og fortælles, mens skuespilleren pusler rundt i køkkenet. Publikummet på blot 12 personer bliver jævnligt inddraget, og man føler sig dermed ikke som et decideret publikum, men som en del af forestillingen. Dette understreges af det sønderjyske kaffebord, som blev serveret, samt hvordan vi som publikum blev opfattet som gæster. Under forestillingen bliver der både fortalt om Danmarks historie og om bedstemoderens liv. Lokalets størrelse og den begrænsede mængde af tilskuere gjorde stemningen hyggelig, hjemlig og ligefrem realistisk. Pludselig finder skuespilleren en papmachédukke frem. Papmachédukken er skuespillerens bedstemor i realistiske størrelsesforhold. Bedstemor-dukken er meget karakteristisk. Den har både sønderjysk dialekt og en meget stærk personlighed. Bedstemoderens overdrevene handlinger gør, at tilskuerne har svært ved ikke at bryde ud i latter.

En meget unik ting ved forestillingen var bl.a. bruddet af den fjerde væg, som skete ved inddragelsen af publikum. Selve iscenesættelsen gjorde, at publikum og skuespilleren var ligeværdige. Indimellem var der lange pauser... nogle afløst af bedstemoderens tunge skridt, hvilket sammenlagt gav en effekt af spænding. Scenen, som her var hele køkkenet, var hjemlig og "bedstemor-agtig" med broderi, porcelæn og gamle forklæder.

I begyndelsen hvor skuespilleren præsenterer sig selv, og fortæller om sin bedstemor, bliver man som tilskuer i tvivl om, om hun er begyndt med forestillingen, fordi hele opsætningen og måden skuespilleren spiller på virker "nede på jorden".

Så snart man trådte ind, følte man sig med det samme velkommen og hjemme i de bedstemor-agtige omgivelser. Det var som at være hjemme hos sin egen bedstemor igen, hvor forkælelse og historier om de gode gamle dage er fast inventar. Oplevelsen var en once-in-a-lifetime-oplevelse, som virkelig var det hele værd! Man kunne næsten ikke undgå at gå smilende derfra.