Teateriet Apropos & Teaterhuset Filuren: Welcome to the internet (Foto: Per Pedersen)

Teateriet Apropos & Teaterhuset Filuren: Welcome to the internet

Anmeldelse skrevet af: Josefine og Johanna, gymnasieelever på Horsens Statsskole

Teaterforestillingen “WELCOME TO THE INTERNET” varer 65 minutter, og er opført i Kvium-salen på Horsens Ny Teater.

I forestillingen får vi en rundvisning i det anderledes univers kaldet internettet. Vi bliver guidet af tre vidt forskellige karakterer, som viser os nogle af internettets dybeste kroge. De tre vidt forskellige guides leder os gennem internettet, hvor vi hører alles synspunkter. Synspunkterne er både fra en enhjørning, som vil gøre alt for at sprede kærlighed, en nørdet fyr ved navn Karsten som giver os videnskabelige forklaringer på alt, og en pige som giver et helt normalt syn på situationerne. Vi bliver præsenteret for helt almindelige mennesker og hvordan de agerer på internettet i deres hverdag. I form af små skøre sketches, der viser eksempler på problemer man kan rende ind i på internettet, bliver tilskuerne guidet i hvordan disse kan tackles. Derudover er der lidt større handlingsforløb, som afbilleder det virkelige liv. Her møder vi Palle der føler sig forfulgt, og Emma som bliver krænket ved en nøgenvideo, der bliver delt på nettet.

Forestillingen er iscenesat således at både lys, lyde og publikum er vigtige elementer for forestillingens formidling af budskabet. Der er tre skuespillere som i løbet af forestillingen påtager sig, og skifter mellem forskellige karakterer. Det hele udspiller sig på scenen, og skiftene mellem karaktererne foregår bag en sortmalet boks, som også bliver brugt som en rekvisit i forskellige sammenhænge. Dette bevirker, at der på intet tidspunkt er lange sceneskift, men man som tilskuer hele tiden er visuelt underholdt. I løbet af forestillingen inddrages publikum adskillige gange. Blandt andet bliver en vigtig karakter, Palle, spillet af en tilfældig tilskuer blandt publikum. Flere gange kommer han op på scenen og tager del i fortællingen. Kostumerne understreger det surrealistiske og uoverskuelige univers som internettet er, idet skuespillerne både er iført enhjørningedragter, neonparykker og guldtights. Ved hjælp fra kostumer, lyseffekter, rekvisitter og de små sketches om det virkelige liv, får forestillingen formidlet budskabet, at internettet aldrig glemmer, på en tankevækkende og humoristisk måde.

Alt i alt var hele teaterstykket intet mindre end en forunderlig og fascinerende oplevelse.