Anmeldelse af Livredderliv

Udendørs forestilling af Riddersalen - Jytte Abildstrøms Teater.
Forestillingen er egner sig for alle fra 6 år og op.

Anmeldelsen er skrevet af Kathrine og Astrid Habekost Hansen, dramaelever fra Horsens Statsskole.

Hyggeligt gadeteater for hele familien med en god spand humor og glad musik, helt som vi forventer fra Riddersalen. Voksne, børn og unge i alle aldre vil holde af den livræd livredder og de to livsglad DSP piger, som er ude for at finde smukke pletter på landkortet. Det hele starter med sådan en energi og glæde, at man ikke kan andet end at smile og klappe med i takt til den først sang, mens de hurtige kan spotte det lille ’kukrør’, som kigger op fra livreddertårnet. Så går det ellers bare derud af, vores to DSP piger beslutter sig straks for at finde ud af, hvad dette tårn laver her, det er jo ikke på kortet! Nu starter en lille leg mellem pigerne og livredderen, som desperate prøver at gemme sig bag forskellige roller og får os alle til at grine, da han kalder tårnet for en kro.

Gennem hele stykket er publikum med som man jo bør når man ser gadeteater og selv som teenager piger, føler man sig som et lille barn som man sidder der på det røde underlag blandt små børn og forældre. Alt virker gennemført også selvom stykket måtte flytte ind i bycenteret, helt ned til de grønne kjoler og det røde hår, som nu for altid vil minde os om DSP piger. Og vi ældre får os en god griner, da vi får et glimt af et par marmelukker. Musikken leveres af to sprudlende mænd i nederdel, som glade hamre rundt ikke kun på deres trommesæt, men også på tårnet og hvad der ellers kunne give en god lyd. De to står for at styre stemningen hele vejen igennem og holder sig ikke tilbage, men kommer også til at indvirke i selve stykket som mere end bare baggrunds musik.

Alt i alt en fantasktisk oplevelse og noget vi på alle måder kan anbefale andre at tillade sig at nyde. Og helt ærligt, hvem kan sige nej til en gratis forestilling, hvor man ikke kan gå sur derfra?

Læs mere om Riddersalen og forestillingen