The Animals and Children Took to the Streets

Anmeldt af: Julie Staal Østergaard 17 år, Horsens Statsskole

The Animals and Children Took to the Streets er en forestilling af det britiske kompagni 1927. Forestillingen er på engelsk, og skuespillerne snakker med britisk og lidt fransk accent. Forestillingen varer 70 min.

Da vi kommer ind i den store sal, og får os sat til rette, kommer der to meget strenge og lidt uhyggelige damer. De giver os en pose med to vingummiere i. På posen står der ’Granny’s Gum Drops’. Vi bliver meget forvirrede, og vi ved ikke, om vi skal spise dem. På scenen er der stillet tre vægge op. På væggene lyser en projektor en mørk lille by op, og i baggrunden kan man høre lidt mystisk musik.

Da forestillingen går i gang, fortæller en stemme lidt om byen Bayou, som historien foregår i. Så skifter projektoren til et andet billede, og tre skuespillere ’kommer’ ind. To af skuespillerne står i hver deres vindue, som projektoren havde fået frem på de yderste vægge. Den tredje står foran den midterste væg. Gennem hele forestillingen benytter skuespillerne sig af projektorens billeder og animationer. Skuespillernes stemmer, sang og tanker er lydoptagelser gennem hele forestillingen.

I starten fortæller de tre skuespillere om, hvordan det er at leve i Bayou. Så går de videre til at fortælle om den boligblok de bor i. Boligblokken hedder Bayou Mansions. Det er en meget faldefærdig boligblok, og alle beboerne virker meget skumle og lidt ulækre. De fortæller publikum om alle bogligblokkens beboere og om deres store problemer. Deres største problem er, at byens børn hver nat går ud for at larme, lege og lave hærværk. Børnene er i en slags bande, som vil starte en ny revolution. Alt dette er en slags forhistorie, inden den rigtige handling begynder.

Da handlingen begynder, møder man hovedrollen, som er vicevært i boligblokken. Der er ingen, der kan lide ham, og han er meget alene. Han fortæller os, at han har sparet op til at købe sig en billet væk fra Bayou, så ham kan starte forfra et nyt sted.

Så møder vi to nye personer. En dame, som er helt klædt i rødt. Hun hedder Agnes Eaves. Vi møder også Agnes lille pige, som også er klædt i rødt. Hun hedder Evi Eaves. Evi Eaves er ikke levende, men en animeret figur, som projektoren kaster op på væggen. Hun deltager dog stadig aktivt, som var hun en af skuespillerne. Agnes og Evi er lige flyttet til byen, fordi de har hørt om byens børn. De vil prøve at rette op på dem og hjælpe dem med deres problemer. Bogmesteren i Bayou har også hørt om børnenes opførsel og vil have det stoppet lige med det samme. Han sender derfor alle børn i hele Bayou væk, og giver dem Granny’s Gum Drops. Det er vingummier med medicin i. Efter 7 dage er børnene rolige og laver ingen ballade.

Det er først der, vi som publikum indser, at det faktisk kun er børnene i hele salen, som har fået vingummierne. For publikum begynder det at give meningen, hvorfor ikke alle i salen har fået en pose Granny´s Gum Drops.

Dagen kommer, hvor viceværten endelig har sparet penge nok sammen til at komme væk fra Bayou. Han tager ned på togstationen. Der ser han, at Evi bliver ført ud af Bayou, og han ender i et dilemma. Han spørger publikum til råd og vælger at rede Evi for hans opsparede penge. Agnes bliver meget glad, da Evi kommer hjem igen. Men nu må viceværten starte forfra med hans opsparing, hvis han vil væk fra Bayou.

Jeg syntes, det var en hel unik oplevelse og noget, jeg aldrig har set før. Den var en meget trist og mørk forestilling, men den gav mening. Den havde en spændende historie og morale at fortælle. Jeg kunne rigtig godt lide, at de gav alle børnene vingummier før forestillingen startede. For så sad man under hele forestillingen og tænkte over, hvad pointen var med de her vingummier.  Skuespillerne var også exceptionelt dygtige til at samarbejde med projektorens lys, og få det hele til at hænge sammen. Der var nogle gange, hvor man havde helt ondt af karaktererne og andre gange, hvor man var ved at dø af grin over det, de sagde eller gjorde. Det er helt sikkert en teaterforestilling, jeg ville se igen.