The Animals and Children Took to the Streets

Anmeldt af: Sofie Risager Aaby, 17 år

“Would you like some of granny’s gumdrops?” En kvinde med optegnede øjenbryn, kridhvidt ansigt og farvestrålende kjole går rundt blandt publikum med en kurv på armen og et lusket smil om munden. Folk skæver til hinanden - tør vi spise det? Umiddelbart ser den bolsjestribede papirspose med to vingummier uskyldig ud - umiddelbart.

Og så starter forestillingen. En sorthvid by toner frem på scenen. Det tegner til, at en fin og poetisk forestilling venter os. Umiddelbart. Indenfor få minutter indser man, at noget helt andet også er at forvente.

Tre skæve kvindelige karakterer, alle kridhvide i hovedet skråler løs med mindst ligeså skæve stemmer. Fugle flyver rundt på den digitale kulisse, skodderne åbner og lukker. En elevatortur op igennem lejlighederne giver et indblik til beboerne. Det er der, fortællingen tager sit udgangspunkt. Den lille by og dens indbyggere, som alle har hver deres spidsfindigheder.

Og så starter fortællingen om deres interne stridigheder, og hvad der rører på sig i den lille by. En dag ankommer den smukke Agnes til byen med hendes lille datter.  Og de fantastisk imponerende billedkulisser ligger ramme til de ting og sager, der begynder at lure i det lille samfund. For hvem kan man stole på? Hvorfor forsvinder Agnes’ datter? Hvad skal der blive af den ensomme poet på 2. sal, som ikke har nogle at dele sin topersoners biografbillet med? Og hvad har bordelejerens datter og hendes piratslæng med det hele at gøre?

De nyteknologiske kulisser skaber en fantastisk levende dynamik i stykket, som kun spilles af tre kvindelige Briter. Alt sammen krydret med ekstremt sort humor af den bedste kaliber, engelsk accent, skæv og skør musik og sang og replikker som gør, at man ikke ved, om man skal grine eller græde. En forestilling, som er noget ud over det normale på både godt og ondt.